Реєстрація нерухомості, речових прав та їх обтяжень в Україні регулюється відповідними нормами національного законодавства. Факт держреєстрації речових прав та їх обтяжень це офіційне підтвердження видачі, зміни або припинення прав на нерухомість, а також їх обтяжень. Процедура реєстрації являє собою внесення даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Реєстрація прав на незавершене будівництво та їх обтяжень також необхідна. Виконується з урахуванням специфіки правового статусу об'єкта. Закон про держреєстрацію нерухомості не регулює реєстрацію прав на повітряні та морські судна, судна внутрішнього плавання та інші об'єкти цивільних прав. Згадані об'єкти не входять до поняття нерухомого майна.
Процедура реєстрації права власності та речових прав, не включаючи іпотеку, займає не більше п'яти робочих днів з моменту надходження заяви на держреєстрацію. Реєстрація обтяжень здійснюється не більше ніж за два робочих дні. Один робочий день термін, встановлений для держреєстрації змін до записів держреєстру прав та вилучення відомостей у паперовій формі.
Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень
Держреєстр прав являє собою державну інформаційну систему, яка гарантує обробку, зберігання і видачу даних про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження. А також відомостей про об'єкти та суб'єкти таких прав. Інформація з держреєстру доступна на платній основі, крім безкоштовних випадків-винятків, передбачених у законі. Якщо у записах держреєстру прав міститься неправдива або неточна інформація, пріоритет мають відомості з документів, на підставі яких виконувалася держреєстрація.
Принципи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень
Серед основних принципів реєстрації речових прав, їх припинення та обтяження:
- речові права виникають з моменту їх офіційного засвідчення,
- держреєстрація прав їх припинень та обтяжень обов'язкове,
- надання держорганам достовірних і повних даних про зареєстровані права на нерухомість та їх обтяжень,
- речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що з'явилися до 1 січня 2013 року, вважають актуальними і законними, якщо: на момент їх виникнення держреєстрація не була обов'язкової; реєстрацію виконали відповідно до чинного на той момент законодавства.
Держреєстратор має право відмовити у внесенні запису або змін до запису реєстру речових прав. Заявнику при цьому відправляють рішення про відмову, у якому повинен має бути вказаний докладний перелік причин, що стали підставою для відмови.
Право власності та інші речові права на нерухомість: що потрібно реєструвати
Право власності, інші речові права на нерухоме майно та їх обтяження, а також поява цих прав, їх перехід та припинення повинні в обов'язковому порядку проходити держреєстрацію. Самі права на нерухомість створюються у момент держреєстрації.
Для реєстрації, крім права власності, необхідно подавати інформацію про наступні речові права на:
- використання (сервітут),
- використання земельної ділянки у сільськогосподарських цілях,
- забудову земельної ділянки,
- господарське ведіння,
- оперативне координування,
- оренду або суборенду земельної ділянки,
- оренду споруди або окремої її частини, що з'явилася на підставі договору (документ повинен має укладений не менше ніж на три роки),
- іпотеку,
- довірчу власність,
- об'єкт незавершеного будівництва,
- заборону відчуження та арешт нерухомості, податкову застава на нерухоме майно, та інші обтяження.
Ігнорування процедури держреєстрації прав на нерухоме майно призводить до того, що фактичний власник нерухомості, згідно з нормами законодавства України, не стає повноправним власником об'єкта.
Реєстрація обтяження прав на нерухоме майно
Обтяженням вважається заборона на використання та передачу прав на нерухомість. Процедуру також часто називають арештом нерухомості. Арешт можуть накласти держоргани відповідно до актів посадових осіб, інших документів або договорів. Операції припинення, зміни або реєстрації речових прав та їх обтяжень виконуються на підставі інформації з цього реєстру. Дані з держреєстру можуть бути використані під час судових суперечок з третьою особою у якості законного підтвердження або аргументації. Адміністративний збір за реєстрацію обтяжень прав становить 0,05 мінімальної заробітної плати.
Найбільш поширені підстави обтяження нерухомості або накладення арешту на майно рішення суду або виконавчої служби. Для того щоб зняти арешт або припинити обтяження необхідно отримати з держреєстру інформацію про те, хто його наклав. Далі, виходячи отриманих відомостей, визначається найбільш оптимальна процедура припинення арешту.
Держреєстрація припинення обтяження прав на нерухомість
Припинення обтяжень речових прав, як і їх виникнення та перехід обов'язкові для реєстрації. Для внесення відповідних відомостей до держреєстру необхідно подати держреєстратору заяву у встановленої законом формі. Зацікавленою особою у знятті арешту з майна можуть бути дві сторони та, яка приймає рішення про припинення обтяження, і та, з чийого майна знімається арешт.
Підстави для державної реєстрації припинення арешту прав на нерухомість
Можливі підстави обтяження прав на нерухоме майно:
- рішення органу місцевого самоврядування про кваліфікацію об'єкта нерухомості як застарілого житлового фонду,
- договору обтяження прав на нерухомість,
- закону, що передбачає заборону на використання або розпорядження нерухомістю.
Документ-сервіс Dela.ua офіційна компанія, що надає послуги з юридичного супроводу бізнесу. Маємо широкий штат співробітників і гарантуємо відповідність послуг професійним стандартам. Виконаємо вашу заявку без зволікань у найкоротший термін.
Звертайтеся до Dela.ua, щоб отримати кваліфіковану допомогу з будь-яких питань, пов'язаних з держреєстрацією припинення обтяження прав на нерухомість. Замовити послугу легко. Зателефонуйте за одним із вказаних телефонів у контактах або залиште заявку на консультацію онлайн, і наш менеджер зв'яжеться з вами найближчим часом.